Dr. Ámbédkar Iskola

Punk frizura és cigányzene

2007.09.07. Kategorizálva: Címlap, Diákok      Címkézve:

Búcsúcsók előttAz első lépés az Alsószentmártonban töltött egy hét nagy élményt jelentett a Hollandiából érkezett fiataloknak, de a helyiek is szeretnék, ha jövőre visszatérnének a fiúk.

A hollandokról és a cigányokról sok mindent hallani. „Drogoznak” mondják azt egyikről, „lopnak”, „lusták” tartják a másikról. De hogy milyenek a valóságban, csak az tudhatja, aki ismeri őket. Ők már megtették egymás felé az első lépést.

– Tibi, mondd meg nekik, hogy ne menjenek el – könyörög egy alsószentmártoni lány könnyes szemmel. A busz lassan megtelik, a csomagok már felpakolva, csak az elválás nehéz. A holland fiúk még táncolnak egyet a kocsiból kihallatszó cigányzenére, aztán már csak a búcsúcsók marad. Néhány perc múlva pedig újra csendes az utca.

Mint egy héttel ezelőtt, mikor a csomagokkal tömött busz begördült az ormánsági faluba. A buszról leszálló punk frizurás, bakancsos fiúkat egyre több érdeklődő vette körül, ők pedig szintén kíváncsian figyelték a szép helybéli lányokat. A nyelvi nehézségeken hamar túltették magukat a fiatalok, ha kellett, mutogattak, néha elég volt egy mosoly, egy töredékes angol mondat is. Az út Groningenből Alsószentmártonig hosszú volt, de a gondolat, ami idáig hozta a diákokat, rövid.

A magyar oktatási rendszerben ismeretlen a fogalom, Hollandiában viszont bevett szokás, hogy a középiskolások minden évben egy hetet szociális munkával töltenek. A kötelező gyakorlat során általában idősek otthonában segédkeznek, vagy kávét főznek valamelyik intézmény portáján. Ezt unta meg az Alfa College szakképző iskola negyven fiú és lány villanyszerelőtanulója. Elképzeléseikkel felkeresték tanáraikat, akiknek tetszett az ötlet.

– Hogy egy másik országban töltsék le a kötelező szociális munkát, elsőre merész ötletnek tűnt – mondja Striving Jan Pieter, az iskola angol szakos oktatója – de aztán megláttuk benne a lehetőségeket. Mivel én évekkel ezelőtt az ELTE-n tanítottam mint lektor, a választás Magyarországra esett. Egy volt tanítványom Derdák Tiborhoz, az alsószentmártoni iskolák igazgatójához irányított, aki szívesen vállalta, hogy segít. Féléves egyeztetés és szervezés után végre itt vagyunk – mondja mosolyogva.

Az első nap pihenéssel telt, másnap azonban már közös programokat szerveztek a diákok. A falu történetét, valamint a cigányok múltját és jelenét bemutató előadás után foci és táboravató vacsora következett. Másnap a siklósi, aztán a harkányi strandra látogatott a többnemzetiségű csapat, ahol azonban kiderült, hogy a falubeli lányok nem vittek magukkal fürdőruhát. A holland tanároknak ez nem lehetett akadály: beterelték az ifjú hölgyeket a boltba, ahonnan addig nem jöhettek ki, míg nem választottak maguknak egy-egy csinos bikinit. A látvány önmagáért beszélt.

– Amikor a fürdőzők furcsa pillantásokkal mértek végig, én még jobban kihúztam magam! – meséli büszkén az egyik holland fiú, aki újdonsült alsószentmártoni barátnőjével lejtett végig büszkén a strandon.

– Ezeknek a srácoknak nincsenek előítéleteik – mondja Orsós Szilvia, a csapat tolmácsa. – Tibor pár nappal az érkezésük előtt felhívott, hogy segítsek, hiszen én beszélek angolul. Egészen addig nem is hallottam a programról, így nem tudtam, mire számítsak. Végül igent mondtam és egyáltalán nem bántam meg. A fiúk barátságosak és nyitottak, minden házba bemennek, ahová hívják őket, beszélgetnek, kérdezősködnek, már egy születésnapi buliban is voltak – nevet Szilvi. – Persze, azért a munka alól sem vonják ki magukat: megjavították a helyi Kis Tigris Gimnázium asztalait, székeit, csatornát tisztítottak, vezetékeket cseréltek ki, mellette takarítottak, sőt, magukra mostak és főztek.

– Ezt a feladatot általában meghagyták nekem – veszi át a szót Firas, egy másodéves iraki fiú. A suli mellett egy étteremben dolgozom, így hamar egyedül találtam magam a konyhában – mosolyog a főszakács. – Ennek ellenére azért szeretek itt lenni, mert az otthonomra emlékeztet. Az alsószentmártoni emberek nyugodtak és kedvesek, mindenre nyitottak és van idejük beszélgetni. Hollandiában ez nincs így. A városban, ahol most a szüleimmel élek, mindenki rohan. Szerencsére ez egy teljesen más világ; ha lehetne, visszajönnék.

– Ezzel a többi diák is így van – erősíti meg később Jan Pieter. – Ezek a fiúk egy évig keményen dolgoztak azért, hogy most itt lehessenek. Volt, aki virágot árult vagy saját készítésű képeslapot adott el, de olyan is akadt, aki egyedi pólókat értékesített. Az utazás minden anyagi részét a gyerekek fizették abból a pénzből, amit megkerestek. Hazatérésünk után pedig egy cikket kell írniuk arról, milyen munkákat végeztek, kiknek segítettek az elmúlt egy hétben. Ez már könnyű feladat lesz; itt hagyni ezt a helyet viszont annál nehezebb – sóhajt az oktató.

A falubeliek sem örülnek, hogy kiürülnek a hálóként szolgáló osztálytermek. – Megszerettük őket – mondják. – Tegnap búcsúestet rendeztünk, cigánypogácsát sütöttünk a kemencében, hátha az íze visszahúzza őket. Nagyon sajnáljuk, hogy elmennek, de reméljük, jövő nyáron újra meglátogatnak minket – teszik hozzá reménykedve.

Erre egyébként elég nagy az esély, hiszen a szervezők már a további terveken gondolkodnak. Miután az első alkalom ilyen sikeresnek bizonyult, megpróbálnak minél több támogatót szerezni a program folytatásához. A különböző szakmát tanuló diákok kisebb csoportokban jönnének és együtt dolgoznának a falubeliekkel. Így nemcsak az angol nyelvet gyakorolnák, de szakmai tapasztalatot is cserélhetnének.

– Persze addig még nagyon sok a tennivaló – jegyzi meg Jan Pieter –, de bízom benne, hogy meg tudjuk oldani.

– Magyar részről minden segítséget megadunk, amit csak lehet – zárja a beszélgetést Derdák Tibor –, hiszen ez a program több, mint kötelező szociális munka. Kultúrák és emberek találkozása, kapcsolatok kialakulása. Olyan, mint egy ablak a világra…

(Dunántúli Napló)

Nincs komment:

Kommentküldő:

A név meg fog jelenni, az e-mail nem fog megjelenni, a honlap meg fog jelenni, az összeadás a spamvédelmet szolgálja.

OM-szám

201035 (Ha szeretnéd a Gimnáziumunkat az Oktatási Minisztérium különböző oldalain megkeresni, akkor szükséged lesz erre az azonosító számra.)

Iskolánk 1. rész

Iskolánk (1. rész)
Iskolánk Dr. Ámbédkar indiai történelmi személyről kapta a nevét. Ámbédkar kaszton kívüli pária családban, legkisebb fiúként látta meg a világot. Egy gazdag mahárádzsa ösztöndíja segítségével New Yorkban és Londonban szerzett tudományos fokozatokat, majd visszatért hazájába. Ügyvéd, polgárjogi harcos, majd miniszter lett belőle. A kasztrendszer elnyomásában élő érinthetetlen tömegek helyzetében döntő fordulatot ért el. Úgy látjuk, hogy a romák számára ez igazán időszerű üzenet az őshazából.

Iskolánk 2. rész

Iskolánk (2. rész)
Iskolánk olyan észak-magyarországi közösségeket szolgál ki, ahol az érettségizettek aránya jelenleg 1% alatt van. A sajókazai, laki, alsóvadászi, homrogdi cigánytelepeken több ezer ember él, akiket a középfokú közoktatás nem ér el. Hiszünk abban, hogy megfelelő pedagógiai munkával más hazai lakosságcsoportokhoz hasonlóan itt is érettségit és versenyképes szakmát lehet adni a diákok kezébe. Fiatalokat és felnőtteket (nappalin és estin) együttesen tanítunk mert ha egy családból többen is tanulnak, nagyobb az esély a sikerre.

Iskolánk 3. rész

Iskolánk (3. rész)
Iskolánk személyiség-központú reformpedagógiai eljárásokat, informatikát, angol nyelvet és modern tudományt kínál. Ehhez igénybe vesszük a magyar társadalmi környezet parlagon heverő erőforrásait. Szunnyadó energiákat aktivizálunk azért, hogy hazánk legszegényebb közösségeiben is magas színvonalú középiskolai kínálat jelenjen meg.

Iskolánk 4. rész

Iskolánk (4. rész)
Iskolánk feladata a szűkös létből kivezető utakra rámutatni, és a külvilág felől érkező ingereket „élvezhetővé” tenni. Már az iskola megalapítása előtt éveken keresztül tudatosan személyes kapcsolatokat építettünk a mi diákjaink és más iskolák diákjai között. Feladatunk a diákok és családjaik részére a kedvezőbb helyzetű társadalmi rétegek életmód-mintáinak közvetítése. Különösen égető ennek szüksége az egészségmagatartás területén, hiszen nem azért tanulunk éveket, hogy utána korán meghaljunk, mint a falusi szegény emberek.

Iskolánk 5. rész

Iskolánk (5. rész)
Iskolánk szegregált környezetben jön létre, mégis a társadalmi integráció útját járja. Magas szintű oktatási szolgáltatást hozunk létre abban a közegben, amely teljesen ellátatlan. A hiányt keresletként értelmezzük, és kielégítjük. Az így létrejött szolgáltatás természetesen a nem cigány környezetre is vonzerőt gyakorol, s értékes kapcsolatok épülnek a szegregált közösségek körül. Hiszünk abban, hogy azokból a falvakból, amelyek ma fekete lyukak az ország térképén, fényes csillag válhat.

Iskolánk 6. rész

Iskolánk (6. rész)
Iskolánk a cigánysághoz köthető életmódmintákat értékesként mutatja fel. Az életformát váltó alsóvadásziak, sajókazaiak, lakiak, homrogdiak még legalább egy-két emberöltőn keresztül sok unokatestvérrel, hatalmas rokonsággal fognak rendelkezni. Ez természetesen érték, de a megítélése sajnos korántsem egyértelmű a megye közvéleményében. Az iskola nemzetiségi pedagógiai feladatai közé tartozik hogy a diákjainknak legyenek megalapozott érveik saját életmódjuk vállalásához.

Iskolánk 7. rész

Iskolánk (7. rész)
Iskolánk kínálatának lényege az érettségi. Szakképzést azoknak nyújtunk, akik érettségivel együtt akarnak szakmát szerezni. Még az általános iskolából lemorzsolódott jelentkezőkkel is tisztázzuk: a cél nem pusztán a nyolc osztály - a tanulás nálunk a társadalmi helyzet megváltoztatását célozza.

Az összes rész egyben

Iskolánk

  • Példa egy toleráns szellemű iskolára: [...] Mostani rendhagyó bejegyzésünk vendégszerzője, Derdák Tibor szociológus, a dr. Ámbédkár Iskola igazgatója rövid írásában bemutat
  • Dakota Viktoria: Hiába keresem az adószámot, nincs benne a NAV érvényes civil adatbázisában. Elírták? Dzsaj Bhím Közösségnek, az adószámunk: 18292909
  • Orsós Zoltán: Ott voltam, és nagyon jól sikerült! Sok sikert a továbbiakban
  • Orsós Zoltán: Gratulálok!
  • Puzsár József: Kedves Tibor! Egyik ismerősömtől, Komlós Krisztinától hallottam az Önök iskolájáról. Szeretnék Pécsett gyökeret ereszteni Győr ut

Tartalomjegyzék

Kontakt

    Igazgató:
    Derdák Tibor
    derdak@ambedkar.hu

    Cím:
    3720 Sajókaza, Rákóczi F. u. 29.

    Székhely:
    3532 Miskolc, Tátra utca 2.

    Telephelyek:
    3600 Ózd, Petőfi út 18-20.
    3659 Sáta, Kolozsvári út 5.

    Telefon/Fax:
    (06) 48-788-700

    A fenntartó bankszámlaszáma:
    Raiffeisen Bank,
    12001008-00156776-00100009,
    Dzsaj Bhím Közösség.

    Manumissio inter amicos ösztöndíj alap:
    https://www.5barat.com/

    Számlavezető pénzintézet neve:
    Magnet Magyar Közösségi Bank Zrt.

    Számlatulajdonos:
    Dr. Ámbédkar ifjúsági Egyesület,
    3532 Miskolc, Tátra utca 2.
    3720 Sajókaza, Sólyom telep 7-9.

    Pénzforgalmi jelzőszám:
    16200106-11616685

    Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
    HU56 1620 0106 1161 6685 0000 0000

Mottó

Tisztánlátás, helyes döntés, megfelelő megszólalás, jó magaviselet, tisztes megélhetés, erős edzés, fegyelmezett figyelem, mélységes mély elmélyedés. (Buddha)

Jeles nap

Boldog Névnapot kívánunk minden kedves Emőke nevű látogatónknak!

Eseménynaptár

Szeptember 24-én: Punéi egyezmény

Október 14-én: Nágpúri áttérés

November 28-án: Az orientalisztika napja (Kőrösi Csoma Sándor 1819. november 28-án indult el rejtélyes keleti útjára.)

November 5-től december 14-ig: Sajógalgócon a Lőrincz család 1944-ben négy zsidó munkaszolgálatos fiút bújtatott (Weisz Pált, Glückmann Zoltánt, Havas Istvánt és Kőrősi Istvánt)

Január 19-én: Dr. Martin Luther King Nap

Február 11-én: A vallásszabadság napja (1676-ban Michael de Ruyter Nápolyban kiszabadította a gályarab-prédikátorokat, például Túróczi Végh András füleki prédikátort, Kálnai Péter putnoki lelkészt, Szalóczi Mihály zubogyi prédikátort)

Március 21-én: A faji megkülönböztetés (apartheid) elleni küzdelem napja (1960 óta)

Április 14-én: Dr. Ámbédkar születésnapja

Május 2-án: Buddha születésnapja (2009-ben)

Augusztus 2-án: A cigány holokauszt emléknapja

Legaktívabb kommentelők

  • Orsós Zoltán (9)
  • Fürjesné Zsóka (7)
  • Lázi István János Benő (6)
  • Boda Péter Cino Rrom (6)
  • suzi (4)
  • Beri Amália (4)
  • Derdák Tibor (3)
  • Peti CINO PIKO ROM (3)
  • Zsóka (3)
  • kótai richárd (3)

Látogatóink

Részletek

  • Online: 1
  • Mai látogatók: 110
  • Mai oldal-megtekintések: 252
  • Összes látogató: 120088
  • Összes oldal-megtekintés: 1403667
  • Alexa nemzetközi helyezés: 0

Aktuális grafikonok