Dr. Ámbédkar Iskola

Koleszterin - A Káldor Miklós Kollégium Újsága

2008.06.20. Kategorizálva: Címlap, Diákok      Címkézve: , ,

- A buddhizmus és a cigányság -

Péntek… a kollégisták hazautaznak, kivéve a Káldor média lelkes csapatát, mi Borsod megyébe utaztunk egy hétvégi forgatásra.

Indulás előtt nem tudtam túl sok konkrétumot, csak annyit, hogy az ottani cigányság helyzetéről és egy rájuk specializálódott gimnáziumról fogunk dokumentumfilmet forgatni. Első állomásunk a kb. 200 lakost számláló Hegymeg volt.

Itt működteti a Dr. Ambedkar buddhista egyház iskolájának egyik kihelyezését. Nem volt olyan klasszikus iskolajellege az épületnek. Összesen két tanterem van, és kb. 25 diák tanul a hegymegi épületben. Gulyást főztünk, és ismerkedtünk a diákokkal és tanáraikkal. Közvetlenek voltak velünk, ugyanakkor zárkózottak is. Beszéltek a hobbijukról és vágyaikról. Az egyik 18 éves fiútól, megkérdeztük, mit kívánna, ha lenne 3 kívánsága.

…targoncavezetői állást, egy 2 szobás lakást Szikszón és szép feleséget kívánna magának.

Azt felelte, hogy targoncavezetői állást, egy 2 szobás lakást Szikszón és szép feleséget kívánna magának. Azt hiszem szerényebb vágyak ezek, mint az átlag. Jól éreztük magunkat, de az idő telt, nekünk pedig indulnunk kellett a kazincbarcikai szállásunkra. Akkor voltam először „Barcikán”. A város a szocialista iparvárosok egy mintapéldája.

A friss vidéki levegő helyett kénszagot érezhetünk, és a monumentális BorsodChem vegyipari gyárat leszámítva semmi látnivaló nincs a városban. A „hotel” egy régi munkásszálló. Lepusztult szobák és mosdók, panoráma igény szerint a hőerőműre vagy a Borsodchemre, esetleg az ipari áramot vezető „óriásvillanyoszlopra”. Soha többet nem lesz egy rossz szavam sem a koleszra. A szállás borzalmas volt, de elég fáradtak voltunk ahhoz, hogy jót aludjunk.

Másnap Sajókazára indultunk. Itt van a Dr. Ambedkar Gimnázium másik épülete, ami a helyi általános iskola, ezt délután használhatja az egyház. Az ottani tanulók legnagyobb része helyi, és szinte kivétel nélkül a „telepen” laknak. Meglátogattuk őket otthon. Soha sem gondoltam volna, hogy Magyarországon ilyen méreteket ölthet a nyomor. Sajnos nincs rá jobb szó. Omladozó, bevezetett víz nélküli házak, amit abnormálisan sűrűn laknak az emberek. A beton út hiánya miatt, állt a sár és a víz a házak között, néhol a házakban is. A lakók vagy barátságosan, vagy semlegesen kezeltek minket. Nem vettem észre egyszer sem ellenségeskedést. A kisgyerekek a kamerák és fényképezőgépek láttán, olyan jókedvre derültek, mint ha a lottón nyertek volna. Nem ismerték a fényképezőgép és a kamara közti különbséget. Mi magyaráztuk el nekik miért más az egyik, mint a másik. Az emberek nagyrészt segélyekből és alkalmi munkákból élnek. Egy páran elutaznak Nyugat- Magyarországra dolgozni. Kora tavasztól késő őszig.

A kisgyerekek a kamerák és fényképezőgépek láttán, olyan jókedvre derültek mint ha a lottón nyertek volna…

Az esti program egy „cigány ki mit tud volt”. Megdöbbentő volt, hogy az életkörülményeikhez képest, mennyire önfeledten tudtak mulatni. Igazi cigányzenekarok léptek fel, tradicionális romahangszerekkel. Rengeteg táncot láthattunk, leginkább latin és cigánytáncokat. Félelmetes a zenei tehetségük. Őszintén szólva tartottam tőle, hogy kinéznek, vagy rossz szemmel nézik, hogy mi ott megjelenünk, de nem így volt.

Nagyon kedves és segítőkész volt mindenki. Az igazság az, hogy egy apró esetet leszámítva mindenki nagyon kedves volt velünk.

A legmeglepőbb eseménye a kirándulásnak talán számomra Benő volt. Benő egy fiatal srác a telepről, aki egy kb. 4×4-es szobában lakik édesanyjával, két testvérével, sógornőjével és unokaöccsével. A körülmények ellenére leérettségizett, és Főiskolára jár. Három szemeszter választja el a diplomától. Érdemes elgondolkodni azon, hogy ilyen háttérrel vajon ti meddig jutottatok volna. A kirándulás során sok példát állítottak elénk, önzetlenségről, elhivatottságról, kitartásról és akaratról.

Folytatás: A telepi gyerekek közül nyolccal július első hetében a koleszos fiúk, lányok közösen töltenek el egy hetet Balatonfűzfőn, a kolesz üdülőjében. Jelen lesznek a káldoros tanárok is. Feltehetőleg mindenki számára maradandó élmény lesz…

(Káldor Miklós Kollégium)

Nincs komment:

Kommentküldő:

A név meg fog jelenni, az e-mail nem fog megjelenni, a honlap meg fog jelenni, az összeadás a spamvédelmet szolgálja.

OM-szám

201035 (Ha szeretnéd a Gimnáziumunkat az Oktatási Minisztérium különböző oldalain megkeresni, akkor szükséged lesz erre az azonosító számra.)

Iskolánk 1. rész

Iskolánk (1. rész)
Iskolánk Dr. Ámbédkar indiai történelmi személyről kapta a nevét. Ámbédkar kaszton kívüli pária családban, legkisebb fiúként látta meg a világot. Egy gazdag mahárádzsa ösztöndíja segítségével New Yorkban és Londonban szerzett tudományos fokozatokat, majd visszatért hazájába. Ügyvéd, polgárjogi harcos, majd miniszter lett belőle. A kasztrendszer elnyomásában élő érinthetetlen tömegek helyzetében döntő fordulatot ért el. Úgy látjuk, hogy a romák számára ez igazán időszerű üzenet az őshazából.

Iskolánk 2. rész

Iskolánk (2. rész)
Iskolánk olyan észak-magyarországi közösségeket szolgál ki, ahol az érettségizettek aránya jelenleg 1% alatt van. A sajókazai, laki, alsóvadászi, homrogdi cigánytelepeken több ezer ember él, akiket a középfokú közoktatás nem ér el. Hiszünk abban, hogy megfelelő pedagógiai munkával más hazai lakosságcsoportokhoz hasonlóan itt is érettségit és versenyképes szakmát lehet adni a diákok kezébe. Fiatalokat és felnőtteket (nappalin és estin) együttesen tanítunk mert ha egy családból többen is tanulnak, nagyobb az esély a sikerre.

Iskolánk 3. rész

Iskolánk (3. rész)
Iskolánk személyiség-központú reformpedagógiai eljárásokat, informatikát, angol nyelvet és modern tudományt kínál. Ehhez igénybe vesszük a magyar társadalmi környezet parlagon heverő erőforrásait. Szunnyadó energiákat aktivizálunk azért, hogy hazánk legszegényebb közösségeiben is magas színvonalú középiskolai kínálat jelenjen meg.

Iskolánk 4. rész

Iskolánk (4. rész)
Iskolánk feladata a szűkös létből kivezető utakra rámutatni, és a külvilág felől érkező ingereket „élvezhetővé” tenni. Már az iskola megalapítása előtt éveken keresztül tudatosan személyes kapcsolatokat építettünk a mi diákjaink és más iskolák diákjai között. Feladatunk a diákok és családjaik részére a kedvezőbb helyzetű társadalmi rétegek életmód-mintáinak közvetítése. Különösen égető ennek szüksége az egészségmagatartás területén, hiszen nem azért tanulunk éveket, hogy utána korán meghaljunk, mint a falusi szegény emberek.

Iskolánk 5. rész

Iskolánk (5. rész)
Iskolánk szegregált környezetben jön létre, mégis a társadalmi integráció útját járja. Magas szintű oktatási szolgáltatást hozunk létre abban a közegben, amely teljesen ellátatlan. A hiányt keresletként értelmezzük, és kielégítjük. Az így létrejött szolgáltatás természetesen a nem cigány környezetre is vonzerőt gyakorol, s értékes kapcsolatok épülnek a szegregált közösségek körül. Hiszünk abban, hogy azokból a falvakból, amelyek ma fekete lyukak az ország térképén, fényes csillag válhat.

Iskolánk 6. rész

Iskolánk (6. rész)
Iskolánk a cigánysághoz köthető életmódmintákat értékesként mutatja fel. Az életformát váltó alsóvadásziak, sajókazaiak, lakiak, homrogdiak még legalább egy-két emberöltőn keresztül sok unokatestvérrel, hatalmas rokonsággal fognak rendelkezni. Ez természetesen érték, de a megítélése sajnos korántsem egyértelmű a megye közvéleményében. Az iskola nemzetiségi pedagógiai feladatai közé tartozik hogy a diákjainknak legyenek megalapozott érveik saját életmódjuk vállalásához.

Iskolánk 7. rész

Iskolánk (7. rész)
Iskolánk kínálatának lényege az érettségi. Szakképzést azoknak nyújtunk, akik érettségivel együtt akarnak szakmát szerezni. Még az általános iskolából lemorzsolódott jelentkezőkkel is tisztázzuk: a cél nem pusztán a nyolc osztály - a tanulás nálunk a társadalmi helyzet megváltoztatását célozza.

Az összes rész egyben

Iskolánk

  • Példa egy toleráns szellemű iskolára: [...] Mostani rendhagyó bejegyzésünk vendégszerzője, Derdák Tibor szociológus, a dr. Ámbédkár Iskola igazgatója rövid írásában bemutat
  • Dakota Viktoria: Hiába keresem az adószámot, nincs benne a NAV érvényes civil adatbázisában. Elírták? Dzsaj Bhím Közösségnek, az adószámunk: 18292909
  • Orsós Zoltán: Ott voltam, és nagyon jól sikerült! Sok sikert a továbbiakban
  • Orsós Zoltán: Gratulálok!
  • Puzsár József: Kedves Tibor! Egyik ismerősömtől, Komlós Krisztinától hallottam az Önök iskolájáról. Szeretnék Pécsett gyökeret ereszteni Győr ut

Tartalomjegyzék

Kontakt

    Igazgató:
    Derdák Tibor
    derdak@ambedkar.hu

    Cím:
    3720 Sajókaza, Rákóczi F. u. 29.

    Székhely:
    3532 Miskolc, Tátra utca 2.

    Telephelyek:
    3600 Ózd, Petőfi út 18-20.
    3659 Sáta, Kolozsvári út 5.

    Telefon/Fax:
    (06) 48-788-700

    A fenntartó bankszámlaszáma:
    Raiffeisen Bank,
    12001008-00156776-00100009,
    Dzsaj Bhím Közösség.

    Manumissio inter amicos ösztöndíj alap:
    https://www.5barat.com/

    Számlavezető pénzintézet neve:
    Magnet Magyar Közösségi Bank Zrt.

    Számlatulajdonos:
    Dr. Ámbédkar ifjúsági Egyesület,
    3532 Miskolc, Tátra utca 2.
    3720 Sajókaza, Sólyom telep 7-9.

    Pénzforgalmi jelzőszám:
    16200106-11616685

    Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
    HU56 1620 0106 1161 6685 0000 0000

Mottó

Tisztánlátás, helyes döntés, megfelelő megszólalás, jó magaviselet, tisztes megélhetés, erős edzés, fegyelmezett figyelem, mélységes mély elmélyedés. (Buddha)

Jeles nap

Boldog Névnapot kívánunk minden kedves Gusztáv nevű látogatónknak!

Eseménynaptár

Szeptember 24-én: Punéi egyezmény

Október 14-én: Nágpúri áttérés

November 28-án: Az orientalisztika napja (Kőrösi Csoma Sándor 1819. november 28-án indult el rejtélyes keleti útjára.)

November 5-től december 14-ig: Sajógalgócon a Lőrincz család 1944-ben négy zsidó munkaszolgálatos fiút bújtatott (Weisz Pált, Glückmann Zoltánt, Havas Istvánt és Kőrősi Istvánt)

Január 19-én: Dr. Martin Luther King Nap

Február 11-én: A vallásszabadság napja (1676-ban Michael de Ruyter Nápolyban kiszabadította a gályarab-prédikátorokat, például Túróczi Végh András füleki prédikátort, Kálnai Péter putnoki lelkészt, Szalóczi Mihály zubogyi prédikátort)

Március 21-én: A faji megkülönböztetés (apartheid) elleni küzdelem napja (1960 óta)

Április 14-én: Dr. Ámbédkar születésnapja

Május 2-án: Buddha születésnapja (2009-ben)

Augusztus 2-án: A cigány holokauszt emléknapja

Legaktívabb kommentelők

  • Orsós Zoltán (9)
  • Fürjesné Zsóka (7)
  • Lázi István János Benő (6)
  • Boda Péter Cino Rrom (6)
  • suzi (4)
  • Beri Amália (4)
  • Derdák Tibor (3)
  • Peti CINO PIKO ROM (3)
  • Zsóka (3)
  • kótai richárd (3)

Látogatóink

Részletek

  • Online: 0
  • Mai látogatók: 23
  • Mai oldal-megtekintések: 32
  • Összes látogató: 117797
  • Összes oldal-megtekintés: 1369054
  • Alexa nemzetközi helyezés: 0

Aktuális grafikonok